Visie op leren
De leerkrachten zijn verantwoordelijk voor het aanbod van onze kinderen. Kinderen leren door uit te gaan van voorkennis die al bekend is. De leerkrachten controleren binnen hun instructie of de benodigde voorkennis aanwezig is. Vanuit daar worden nieuwe vaardigheden en kennis aangeboden. De leerkracht doet altijd eerst voor voordat de kinderen met nieuwe vaardigheden en kennis aan het werk gaan. De leerkrachten zetten de leerlijn uit voor de kinderen en bespreken samen met de kinderen aan welke doelen ze gaan werken.
Naast het vaste aanbod vinden wij het essentieel dat kinderen, net als in de echte maatschappij, zelf keuzes leren maken. Zij worden mede verantwoordelijk gemaakt van hun leerproces. Onze kinderen leren begeleid door de coachleerkrachten keuzes te maken in de doelen die zij eventueel nog extra willen behalen, de manier waarop zij die doelen willen behalen en wanneer zij die doelen willen behalen. Zo worden onze kinderen mede verantwoordelijk van hun eigen leerproces. Op deze manier zetten we kinderen in hun kracht en raken zij intrinsiek gemotiveerd. Door zorgvuldig om te gaan met het aanbieden van de basisvaardigheden binnen effectieve instructies en het kind verantwoordelijkheid te geven zijn zij in staat om de geleerde kennis toe te passen in sociale situaties en binnen de projecten die aangeboden worden. Onze kinderen kunnen binnen een rijke leeromgeving een transfer maken tussen het geleerde en nieuwe situaties.